Spirituele verlichting? Vergeet het maar!

Plaats reactie
Vrijheidszoeker
Berichten: 98
Lid geworden op: 29-09-2012 21:17

Spirituele verlichting? Vergeet het maar!

Bericht door Vrijheidszoeker » 24-12-2012 21:50

Afbeelding

Dit boek kwam ik op het spoor toen ik het een en ander aan het opzoeken was over het ego en "ego death", zoals ze dat noemen. Ik heb nu zo'n vijftig bladzijden gelezen en weet niet zo goed of ik wel verder moet gaan. Waarschijnlijk doe ik dat toch wel want het brengt zo veel in mij teweeg dat ik wil weten waar het naar toe gaat.

Marlo
Site Admin
Berichten: 116
Lid geworden op: 29-09-2012 20:03

Bericht door Marlo » 25-12-2012 22:30

Heeeeeeeeeeeeeeel interessant, hou ons op de hoogte.





Met vriendelijke groeten


Marlo

Vrijheidszoeker
Berichten: 98
Lid geworden op: 29-09-2012 21:17

Bericht door Vrijheidszoeker » 26-12-2012 21:03

Dit is echt toch wel het eerste boek wat me echt gekluisterd weet te houden en me geen moment verveeld. Ik weet nog wel dat ik voor het eerst David Icke las en dat je daar van die momenten in beleefd die iets met je doen. Dat doet dit boek dus ook met mij, maar dan nog veel meer. Jed McKenna (peseudoniem) zegt een verlicht persoon te zijn, geen mysticus. Wat zo’n beetje inhoud dat hij een ego-dood heeft meegemaakt en eigenlijk niet zo veel meer op heeft met aardse zaken. Dat klinkt vrij loom en oninteressant, maar het tegendeel is waar. Het boek zit vol humor en relativering. Wat weet je nou eigenlijk zeker in het leven en wat is nou echt waar? Is eigenlijk niet alles een weerspiegeling van je ego? Het enige wat er is, is een vacuüm, een absoluut nulpunt. De rest verzinnen we er allemaal bij, één grote egotrip zeg maar. Dus wat blijft er dan over na een ego-dood hier op aarde? Helemaal niks! Dus je pakt je ego weer op en trekt hem weer aan, alleen besef je dan wel dat het allemaal een toneelstuk is, gespeeld door een hoop ego’s die denken dat ze hier echt op de wereld zijn. Liefde, hoop, eenheid, geluk, verlichting enz. Alles is een illusie. Maar dat wist David ook al wel te vertellen.

Bij elke bladzijde stop ik wel even om er verder over na te denken. Zeer veel gebeurtenissen in mijn leven kan ik direct aan deze vorm van solipsisme koppelen, in slechte tijden heb ik mezelf vaak als een nihilist gezien en ik gaf dan ook vrijwel nergens meer om. Uiteraard is dat geen verlichte gemoedstoestand, maar het geeft me wel de mogelijkheid om het begrip iets te kunnen bevatten. Ook heb ik wel eens na enkele dagen wakker te zijn geweest onder invloed, een ervaring gehad waarbij ik mezelf als het ware kon afkeren van mijn bewustzijn. Ik zag dan alles wat ik dacht en was als een soort van wolk, en kon mijn aandacht verleggen naar iets anders. Wat datgene was weet ik niet, de ervaring was nogal vreemd en ben maar weer in de wolk gestapt. Ook ben ik wel eens uit mijn lichaam gestegen, zo’n centimeter of tien geloof ik. Allemaal zwaar onder invloed, dus hoeveel waarde kan ik daar aan hechten? Maar het zijn wel gebeurtenissen die nu omhoog komen, ook gebeurtenissen waarin ik nuchter was, die nu echt een betekenis krijgen.

Wat ik er verder mee moet weet ik niet. Het is natuurlijk maar een boek, niet de absolute waarheid voor mij. En wat zou ik zonder ego moeten? Dan ‘moet’ niks meer en is alles niets meer dan een niet zo heel bijzonder verhaaltje. Meditatie, telepathie, helderziend enz. is dan ook niet interessant meer. Illuminati en co.? Totaal niet boeiend… Ach, ik wil er ook geen consequenties aan koppelen. Het is ook zo dat als ik het boek lees in een bijna extatische toestand verkeer, en als ik het wegleg wordt dat weer minder. Ben ik nou verder ontwikkeld in mijn spirituele zoektocht? De “Vrijheidszoeker”? Als je van punt A (dagelijkse sleur op aarde) naar B (verlichte spirituele toestand) gaat, ben je eigenlijk nooit ergens, dan zweef je maar wat. In feite bén je punt A en punt B. Dus waar ga ik eigenlijk naar toe? Een soort van muziekakkoord dat niet echt een begin of eind heeft, alleen maar een klank. Diep hè? Allemaal ego… Ik zweef nog maar even wat verder tot ik het boek uit heb.

Salal
Berichten: 61
Lid geworden op: 03-10-2012 13:46

Bericht door Salal » 26-12-2012 22:27

Vrijheidszoeker schreef:Liefde, hoop, eenheid, geluk, verlichting
Liefde een illusie??????
I love outlaws

Vrijheidszoeker
Berichten: 98
Lid geworden op: 29-09-2012 21:17

Bericht door Vrijheidszoeker » 27-12-2012 05:07

Salal schreef:Liefde een illusie??????
Gezien vanuit een vacuüm, het perfecte 'niets', denk ik van wel. In non-dualisme is er alleen een staat van zijn.

Salal
Berichten: 61
Lid geworden op: 03-10-2012 13:46

Bericht door Salal » 27-12-2012 10:14

Vrijheidszoeker schreef: In non-dualisme is er alleen een staat van zijn.
_________________
En wat is dat zijn dan?
I love outlaws

Vrijheidszoeker
Berichten: 98
Lid geworden op: 29-09-2012 21:17

Bericht door Vrijheidszoeker » 27-12-2012 15:44

Salal schreef:
Vrijheidszoeker schreef: In non-dualisme is er alleen een staat van zijn.
_________________
En wat is dat zijn dan?
Dat is het interessante van dit boek. Als het dit niet is, wat is het dan wel? Als er niets is, zijn wij er ook niet, slechts als een illusie van een bron, een eenheid. En als dat er dus is, is er wel iets, er moet altijd iets zijn. Lijkt mij. Het is net zoiets als je voorstellen wat eeuwigheid nou eigenlijk is, of oneindig. Je zou zeggen dat iets altijd begint en eindigt. Misschien gewoon een beperking van deze dimensie en valt dat niet te snappen voor ons. Met meditatie kan ik soms een fractie bevatten van wat eenheid inhoud, en dan ook maar heel even en daarna vervaagt het snel weer. Alsof het niet past in dit bewustzijn. Het boek geeft ook geen antwoorden op levensvragen, en biedt ook geen zekerheden of iets dergelijks. Het geeft meer een indicatie van wat er niet is. En dat vragen stellen, zoals jij nu doet, een stap in de richting is. Misschien zijn er ook helemaal geen antwoorden, alleen vragen. Misschien had je gehoopt op een duidelijk antwoord en dan krijg je dit… :D

Een poging dan: ‘Zijn’ is het niet meer nastreven van ‘iets’. Oftewel je bent klaar, niets hoeft meer.

Of zoals ze in de film "The Matrix" zeiden:
Neo: What are you trying to tell me? That I can dodge bullets?
Morpheus: No, Neo. I'm trying to tell you that when you're ready, you won't have to.

Vrijheidszoeker
Berichten: 98
Lid geworden op: 29-09-2012 21:17

Bericht door Vrijheidszoeker » 27-12-2012 22:11

Enige interessante weetjes over Jed McKenna. Deze naam is dus een pseudoniem, zijn echte naam is niet bekend en niemand heeft een idee wie deze man is. In zijn boek staat dat hij een tijdje in een landhuis heeft gewoond in Ohio wat een soort van spiritueel toevluchtsoord was voor diverse mensen die daar dan een tijdje verbleven.Als dat zo was zou er wel een keer iemand naar voren zijn gekomen om hem bekend te maken, aangezien hij al een redelijke mythe is geworden, vooral in de VS. En juist door onbekend te blijven wordt hij juist een mythe. En ondanks dat hij geen zin heeft in lesgeven of de waarheid aan de man te brengen, brengt hij wel een reeks boeken uit die een mooie bankrekening heeft opgeleverd. Tegenwoordig zou hij zijn dagen doorbrengen al zwervend over de aarde(!), etend uit vuilnisbakken en wassend bij pompstations. Wat wel grappig is omdat hij in dit boek schrijft dat een dergelijk leven hem te wachten zou staan als bekend zou worden dat hij iets te intiem zou zijn met een vrouwelijke aanhanger.

Hij is ook een echte anti-held, die zijn dagen ook volmaakte met het spelen van videospelletjes en tv kijken. Het moge duidelijk zijn dat het hier om een fictief personage gaat, wat de meeste mensen wel door zullen hebben, behalve enkele fanatieke gelovers, die daarbij ook compleet voorbij gaan aan de boodschap in het boek. Alles bij elkaar een goed recept om geld te verdienen en dat is gelukt.

Salal
Berichten: 61
Lid geworden op: 03-10-2012 13:46

Bericht door Salal » 28-12-2012 00:00

Nou, het klinkt heel interessant, maar ik houd het voorlopig bij spiritualiteit die ik kan snappen.

Ik heb een keer gevoeld wat er met die eenheid bedoeld werd. Ik vond het mooi. Ik kan het uitleggen door bijvoorbeeld 20 sponzen in een emmer water te gooien. Normaal voel ik me, in deze vergelijking, een spons, toen voelde ik me, in deze vergelijking, het water.
Maar de kwaliteit van dat waar we één in zijn is dus héél licht en héél subtiel.

gr.Salal
I love outlaws

Plaats reactie